Kristof De Clercq Gallery, een groene oase in het
centrum van Gent
Galeriehouder Kristof De Clercq heeft niet alleen voeling met het nationale en internationale kunstgebeuren, maar beschikt bovendien over groene vingers. Pal voor de galerie ligt een weelderige groententuin, een verademing midden in de stad.
Maar het is hier nog geen komkommertijd, want in de galerie heeft Peter MORRENS een heus tekenkundig laboratorium ontplooid. Het project 'COVERS' dat hij samen met de galerie en uitgeverij Posture Editions uitwerkte, resulteerde in de huidige totaalinstallatie en een lijvig boek in de serie 'Posture Editions'.
© Peter Morrens, Kabinet (detail)
De gewone ingang van de galerie is verlegd naar de kleinere achterste ruimte. De ramen van de grote ruimte zijn witgekalkt en tussen de twee kamers bevindt zich een half openstaande deur met daarachter de boodschap 'Stilte a.u.b.'. Maar die boodschap is eigenlijk niet nodig, vermits je als bezoeker onmiddellijk in de ban bent van deze uitgebreide presentatie en je ongetwijfeld meteen je ogen de kost geeft om een en ander in detail te bekijken.
Eerst leidt Peter Morrens je echter binnen in het 'voorgeborchte' van zijn artistieke wereld. Het kabinet (de kleine ruimte) lijkt te fungeren als een voorlopig archief. Onlangs heeft Morrens zijn atelier en archief vanuit Lier naar Antwerpen verhuisd. Daarbij heeft hij heel wat vroeger materiaal opnieuw ontdekt.
Hij lijkt ons in dit 'kabinet' te willen voorbereiden op wat komen gaat en geeft ons meteen een belangrijke boodschap mee:
'SOME IMAGES
YOU WILL SEE MAY BE
and CAN LEAVE
TRACES'
U bent gewaarschuwd, maar misschien kunt u straks toch met een gerust hart op weg naar de grote zaal op zoek naar 'THE CLOSE-UP INTIMACY'.
© Peter Morrens
In de grote ruimte wordt de adem je aanvankelijk benomen door de immense hoeveelheid tekeningen. Laat je zintuigen even wennen aan de tinten van grijs, wit en zwart (al zal die kleurtoets in het midden u ongetwijfeld niet ontgaan).
In functie van dit project heeft Peter Morrens de voorbije vijf maanden 180 tekeningen op A3-formaat gerealiseerd. Het zijn stuk voor stuk HERTEKENDE versies in houtskool en grafiet van vroeger beeldmateriaal, ontleend aan zijn eigen oudere tekeningen of divers bronnenmateriaal, notities, teksten, foto's,...
In die hertekening speelt de relatie tussen heden en verleden en dat vertaalt zich in het uitzicht van de beelden. Er zit RUIS op de tekeningen. Het oppervlak is geschuurd, gekrast, wazig,... als in een aangetast geheugen.
Het gaat hier dus duidelijk over de invloed van de tijd die de herinnering beïnvloedt. Morrens verweeft heden en verleden. Hij maakt 'covers' van zijn eigen oorspronkelijke beelden. Dat levert ongetwijfeld 'vertekeningen' op.
Kaft Posture Editions Nr. 10
De tekeningen zijn op ware grootte in het boek van Poster Editions opgenomen.
Naast de 180 tekeningen bevat het boek ook een tweetalig gedicht van de Nederlandse dichter en kunstenaar Maria Barnas en een beschouwende tekst van de kunsthistoricus en criticus Ed Krcma (University College, Ierland).
Onder de titel 'Doen, ontdoen, overdoen' wordt het werk Peter Morrens onderzocht in functie van herbevraging, herhaling, twijfel, hertekening binnen de evolutie van de kunstenaar doorheen de tijd.
Het boek ligt ter inzage in de galerie.
De tekeningen van Morrens getuigen van dubbele krachten: beschouwend en manisch, gedetailleerd en 'onaf', klaar en (on)duidelijk...
Peter Morrens opereert onder verschillende namen. Als POINT BLANK PRESS plukt hij woorden en zinnen uit zijn visuele en auditieve leefomgeving. In die hoedanigheid is hij de ontvanger van boodschappen die hij noteert in een nerveus, maar duidelijk handschrift. Maar ook daarin deinst hij niet terug voor dubbele, gemanipuleerde boodschappen...
IK ZAL EENS
GOED komen
LACHEN met UW
© Peter Morrens, Selectie uit 'Covers'
Peter Morrens
tot 22 juni 2014
in
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
vrijdag-zaterdag-zondag: 15 - 18 uur
Zondag 22 juni tijdens GENT MATINEE zijn alle deelnemende galeries open van 11-18 uur.
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten