De actuele beeldende kunst wordt overspoeld door steeds nieuwe initiatieven van galeries, musea, kunstenaars en allerlei groepen die elk op hun manier het artistieke discours willen belichten.
Je moet over een serieus evenwichtsvermogen en stevige waterschoenen beschikken om tegen al die golven bestand te zijn.
Toch kunnen we elk nieuw initiatief alleen maar toejuichen en in de mate van het mogelijke bezoeken. Dus trokken we vorige week naar de allereerste tentoonstelling georganiseerd door 'ARTURE', dat staat voor de samensmelting van ART, NATURE en CULTURE.
'Arture' presenteert zich als 'een tentoonstellingsplatform voor hedendaagse beeldende kunst, een ontmoetingsplaats voor kunstliefhebbers, een belevingsforum voor beeldende kunst'.
Hans Everaert, Instinct, 2014, oil & acrylic on canvas, 50 x 40 cm
Hans Everaert, Autoroute du soleil, 2014, oil on canvas, 140 x 140 cm
Met hun eerste tentoonstelling strijken de organisatoren van 'Arture' (niet geheel toevallig) neer in de 'Pastorie' van Ressegem (deelgemeente van Herzele). Sinds vorig jaar is deze voormalige pastoorswoning door de gemeente Herzele omgebouwd tot ontmoetingscentrum.
De ligging van het gebouw, vlakbij de parochiekerk en met in de achtertuin een schitterend bewaard 'motte', kan zowaar idyllisch genoemd worden.
De ruimte is gerestaureerd met een bijzonder oog voor de authenticiteit.
Curator Sven VANDERSTICHELEN (tevens lid van het organiserende 'Arture') heeft ervoor gekozen om Hans EVERAERT als centrale kunstenaar het gezelschap van enkele (internationaal) bekende namen uit het artistieke landschap te bieden.
Hans Everaert, What it takes, 2013, oil on canvas, 60 x60 cm
Hans Everaert, Rythm Section, 2014, oil on canvas, 85 x 85 cm
Hans EVERAERT neemt het overgrote deel van de ruimte voor zich. Jean-Marie BYTEBIER vergezelt hem in het woonhuis met enkele werken. Nicolas PROVOST zorgt op de zolder voor slow motion en enig licht in de duisternis.
In de tuin leveren drie beeldhouwers elk een specifieke inbreng: Nadia NAVEAU, ATELIER VAN LIESHOUT en Peter ROGIERS.
Hans EVERAERT presenteert schilderijen waarin hij als een soort sporenzoeker zijn driedimensionale landschappelijke of architecturale ervaringen (en soms immens ruimtelijke) vertaalt in het platte vlak van het canvas. Hij laat niet na de blik van de toeschouwer te vangen in een lijnenspel, zodat hij de aandacht in een bepaalde richting dwingt.
Meestal neemt hij ons mee door een 'geschonden' landschap vol krassen en vlekken, tegelijk schraal en gelaagd.
Ik laat me meteen in de eerste kamer rechts verleiden door zijn 'Autoroute du soleil'.
Deze man moeten we zonder twijfel volgen.
Jean-Marie Bytebier, Spoorloos, 2014, acrylic on wood, 40 x 30 cm
Jean-Marie Bytebier, Of thruth of space, of water and sky..., 2013,
acrylic on canvas, 130 x 95 cm
Waar Everaert overgaat tot een abstrahering van het landschap, zorgt Jean-Marie BYTEBIER voor een cerebrale doorlichting van een soort romantisch (ideëel) landschap.
In het artikel naar aanleiding van zijn tentoonstelling 'Interstice' bij Galerie Van De Weghe kon u in Waterschoenen (november 2011) met zijn benadering kennismaken.
Op de donkere, maar imposante zolder wacht ons een verstilde en vertraagde menselijke parade in de film 'Illumination' van Nicolas PROVOST. De setting is voor deze presentatie ronduit perfect.
De met een hogesnelheidcamera van 240 beelden per seconde gefilmde scènes van bewegende mensen in een scherp zonlicht, zorgen in slow motion voor een enorm effect van clair obscur.
U kent Nicolas Provost ongetwijfeld ook van zijn film 'The Invaders' met zijn partner Hannelore Knuts in de openingsscène op het strand.
*
Laat u in de tuin verrassen door de sculpturen.
De 'Soccer Ball Head Girl' van Nadia NAVEAU (die ook een prominente plaats kreeg in de tentoonstelling 'Health' van curator Sven Vanderstichelen, eerder dit jaar).
ATELIER VAN LIESHOUT (AVL) duikt op met de recente sculptuur 'De dokwerker' uit het project 'New Tribal Labyrinth'.
Peter ROGIERS lijkt met 'Prolific heart' uit zijn meestal expansieve beeldtaal te springen en zich meer naar binnen te richten.
Zicht op tuin met sculpturen van Nadia Naveau (Soccer Ball Head Girl_2001),
Atelier Van Lieshout (De Dokwerker_2014)
en Peter Rogiers (Prolific heart_2013)
De eerste tentoonstelling van 'Arture' is alvast rijk aan vorm, kleur en inhoud. De activiteiten van 'Arture' zullen zich ongetwijfeld verplaatsen naar andere oorden, met nieuwe thema's en bekende of debuterende kunstenaars.
Maar eerst ... met zijn allen naar de 'Pastorie' in Ressegem ... en vergeet die 'motte' niet.
ARTURE #1
tot 29 juni 2014
zaterdag en zondag: 10.30 - 17 uur
in
De Pastorie
Sint-Mauritsplein
RESSEGEM (Herzele)
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten